
Bohemia Energy: Vzestup a pád největšího alternativního dodavatele energií v ČR
Úvod: Co byla Bohemia Energy a její význam na českém trhu
Bohemia Energy byla dlouhodobě největším alternativním dodavatelem energií v České republice. Firma, založená v roce 2005, se rychle stala synonymem pro liberalizaci energetického trhu a konkurenci vůči dominantním státním dodavatelům. S více než 1,3 milionem zákazníků v době svého vrcholu Bohemia Energy výrazně ovlivnila podobu českého energetického sektoru a přinesla spotřebitelům nové možnosti volby dodavatele elektřiny a plynu.
Historie a vývoj společnosti Bohemia Energy
Příběh Bohemia Energy je plný dramatických zvratů, od skromných začátků až po pozici lídra trhu a následný nečekaný pád.
Založení a počáteční rozvoj
Bohemia Energy vznikla v roce 2005, kdy se český energetický trh začal otevírat konkurenci. Zakladatelé Jiří Písařík a Hana Písaříková využili příležitosti, kterou přinesla liberalizace, a začali nabízet alternativu k zavedeným dodavatelům. Firma vsadila na agresivní akviziční strategii a přímý prodej, což jí umožnilo rychle získávat nové zákazníky.
Období rychlé expanze a akvizic
Od roku 2010 Bohemia Energy vstoupila do fáze intenzivního růstu. Rozšířila svou působnost na Slovensko a začala skupovat menší konkurenční firmy. Mezi nejvýznamnější akvizice patřily:
2013 | Europe Easy Energy |
2014 | X Energie |
2016 | Comfort Energy |
2017 | Energie ČS |
Tyto kroky upevnily pozici Bohemia Energy jako lídra mezi alternativními dodavateli a umožnily jí dosáhnout významných úspor z rozsahu.
Obchodní model a strategie Bohemia Energy
Úspěch Bohemia Energy byl postavený na několika klíčových pilířích, které definovaly její obchodní model.
Cenová politika a nabídka produktů
Bohemia Energy se profilovala jako levnější alternativa k tradičním dodavatelům. Její cenová strategie zahrnovala:
- Agresivní cenotvorbu s nízkými maržemi
- Využívání spotových cen na energetických burzách
- Nabídku fixních i variabilních tarifů
Hlavní produkty společnosti zahrnovaly:

- Elektřina pro domácnosti a firmy
- Zemní plyn pro domácnosti a firmy
- Zelená energie z obnovitelných zdrojů
- Kombinované produkty elektřiny a plynu
Marketingové přístupy a akvizice zákazníků
Bohemia Energy využívala řadu marketingových technik k získávání nových zákazníků:
- Přímý prodej: Využívání sítě obchodních zástupců pro osobní kontakt se zákazníky
- Telemarketing: Intenzivní telefonické kampaně
- Online marketing: Agresivní digitální reklama a srovnávače cen
- Partnerské programy: Spolupráce s jinými firmami na získávání zákazníků
Tyto metody byly často kritizovány za agresivitu a někdy i klamavé praktiky, ale byly velmi účinné v rychlém navyšování zákaznické základny.
Krach Bohemia Energy v roce 2021
Náhlý pád Bohemia Energy v říjnu 2021 šokoval český energetický trh a zanechal miliony zákazníků v nejistotě.
Vnější faktory vedoucí ke kolapsu
Hlavní příčiny krachu byly spojeny s vývojem na globálním energetickém trhu:
- Prudký nárůst cen energií: Ceny elektřiny a plynu na burzách dosáhly rekordních hodnot
- Pandemie COVID-19: Způsobila nestabilitu na trzích a změny ve spotřebě
- Geopolitické napětí: Ovlivnilo dodávky plynu z Ruska
Vnitřní problémy a chybná rozhodnutí managementu
K pádu přispěly i interní faktory:
- Riskantní obchodní strategie: Spoléhání na krátkodobé kontrakty a spotové ceny
- Nedostatečné zajištění proti cenovým výkyvům: Firma nebyla připravena na extrémní nárůst cen
- Přecenění vlastních možností: Management podcenil rizika spojená s rychlým růstem
Dopady krachu na zákazníky a energetický trh
Kolaps Bohemia Energy měl dalekosáhlé důsledky pro celý energetický sektor v ČR.
Situace zákazníků po ukončení dodávek

Více než milion zákazníků se ocitlo v režimu dodavatele poslední instance (DPI). Doporučené kroky pro zákazníky zahrnovaly:
- Kontaktovat nového dodavatele co nejdříve
- Porovnat nabídky různých společností
- Zvážit fixaci cen na delší období
- Připravit se na vyšší zálohy a celkové náklady
Změny v regulaci a fungování trhu s energiemi
Krach Bohemia Energy vedl k následujícím změnám:
- Zpřísnění podmínek pro udělování licencí dodavatelům energií
- Zvýšení dohledu nad finančním zdravím energetických firem
- Diskuse o reformě systému dodavatele poslední instance
- Posílení role Energetického regulačního úřadu
Poučení z případu Bohemia Energy
Kolaps největšího alternativního dodavatele přinesl důležitá ponaučení pro celý sektor.
Význam finanční stability dodavatelů energie
Případstal jasně, že:
- Finanční zdraví dodavatele je klíčové pro stabilitu dodávek
- Zákazníci by měli věnovat pozornost nejen ceně, ale i spolehlivosti dodavatele
- Regulátor musí pečlivě sledovat finanční situaci všech účastníků trhu
Role státu v regulaci energetického trhu
Diskuse o optimální míře regulace zahrnuje:
- Potřebu balance mezi volným trhem a ochranou spotřebitele
- Možnosti státních zásahů v případě krizových situací
- Důležitost transparentnosti a informovanosti spotřebitelů
Závěr
Příběh Bohemia Energy představuje významnou kapitolu v historii českého energetického trhu. Její vzestup ukázal potenciál liberalizace a konkurence, zatímco její pád odhalil rizika spojená s nedostatečnou regulací a rizikovými obchodními strategiemi.
Pro budoucnost energetického trhu v ČR bude klíčové najít rovnováhu mezi podporou konkurence a zajištěním stability dodávek. Spotřebitelé se budou muset naučit pečlivěji hodnotit nabídky dodavatelů, zatímco regulační orgány budou muset zpřísnit dohled nad trhem. Zkušenost s Bohemia Energy tak může paradoxně vést k vytvoření zdravějšího a stabilnějšího energetického sektoru v České republice.